Sõidueksam

Virtuaalsed sõidueksamid

Virtuaalsed sõidueksamid on Liikluslabi poolt arendatud tehnoloogia, mis aitab valmistuda Transpordiameti sõidueksamiks.

Viisime Tallinna tänavad virtuaalsesse keskkonda, kus saad õppida ja läbida reaalseid Transpordiameti eksamimarsruute. Interaktiivses videos sõidad koos virtuaalse eksamineerijaga, kes annab ülesandeid, esitab küsimusi ja läbid keerulisi olukordi, mille vastu eksamil kõige rohkem eksitakse.

Loe lähemalt

Riikliku eksami üldreeglid

Sõidueksam algab kas Transpordiameti teenindusbüroo ees või autokooli õppeplatsil. Eksamile võta kaasa kehtiv isikut tõendav dokument. Arvesta, et kohale peab tulema varakult enne eksami algust ja üle 5 minuti hilinejaid ei oodata.

Sõidueksam toimub eesti keeles. Eksamit saab sooritada ka võõrkeelt kõneleja, kuid selleks tuleb kasutada tõlgi abi. Sel juhul peab tõlgiteenuse eest hoolitsema eksamineeritav. Praktikas tehakse eksameid näiteks ka hiina ja araabia keeles.

Sõidueksamil võib eksamineeritava nõusolekul viibida tema õpetaja või autokooli esindaja. Teisi isikuid (näiteks vanemaid või sõpru) eksamisõidukisse ei lubata. Sõidueksamit filmitakse spetsiaalsete kaameratega, mis salvestavad ka heli. Eksamite videoid ei avalikustata. Neid kasutatakse vaiete lahendamiseks ja eksamineerijate töö kontrollimiseks või pädevuse hindamiseks.

Väga oluline on mõista, et eksamil oled Sina juht ning pead iseseisvalt langetama kõik otsused – eksamineerija annab juhiseid ning tema roll on hinnata, kas oled iseseisvaks liiklemiseks valmis või mitte. Sõidueksamid jäävad tihti edukalt sooritamata seetõttu, et eksamil käiakse lihtsalt õnne proovimas. See on aga kõige ajakulukam ja kallim variant ning ainus võimalus eksam sooritada on selleks valmis olla.

Eksamisõiduk

B-kategooria (sõiduauto) eksameid võetakse vastu Transpordiameti autodega. Need on bensiinimootoriga KIA Ceedid.

Kui eksamit tehakse automaatkäigukastiga autoga ja tegemist on esimese (mitte kordus-) eksamiga, võidakse eksam vastu võtta ka autokooli autoga, kuid sellest praktikast soovib Transpordiamet lähitulevikus loobuda.

Kõikide teiste kategooriate sõidueksameid võetakse vastu autokooli sõidukitega. Põhjus on väga lihtne – Transpordiameti autopargis on ainult sõiduautod ja pole mootorrattaid, veoautosid jne. Kui teed sõidueksamit autokooli sõidukiga, siis registreerib Sind eksamile autokool. Riigilõivu tasumine käib sel juhul samuti autokooli kaudu: Sina tasud koolile, mis kannab raha omakorda üle Rahandusministeeriumile.

A-kategooria (mootorratas) ja AM-kategooria (mopeed) eksamile lubab Transpordiamet minna ka enda kasutuses oleva mootorratta või mopeediga. Sel juhul tuleb kindlasti kaasa võtta registreerimistunnistus, et eksamineerija saaks kindlaks määrata eksamisõiduki kategooria. Kuid ära kiirusta rõõmustama. Esiteks on palju lihtsam sooritada eksam selle sõidukiga, millega oled õppinud. Teiseks peab eksamiks muretsema endale turvavarustuse (vt lähemalt allpool) ja kolmandaks – kuidas Sa Transpordiameti büroo ette sõidad, kui Sul veel juhiluba pole? 😊

Ja AM- ja A-kategooria sõidueksamil peab kasutama järgmist sõiduvarustust:

  • motokiiver;
  • motokindad;
  • küünarnuki-, õla- ja põlvekaitsmed;
  • motosaapad või vähemalt hüppeliigest toestavad nöörsaapad;
  • motopüksid või äärmisel juhul pikad teksapüksid (lühikesed püksid ei sobi).

Tähelepanu peab juhtima ka sellele, et nõuded eksamisõidukitele erinevad kohati veidi sõidukite liigitamisest kategooriatesse. Näiteks võib Sul olla mootorratas mootorivõimsusega 40 kW, millega soovid sooritada A-kategooria eksami. Nõuded A-kategooria eksamisõidu mootorrattale näevad aga ette miinimumvõimsuse 50 kW. Seega Su mootorratas A-kategooria eksamisõiduki nõuetele ei vasta ja sellega eksamile ei pääse. Nõuded eksamisõidukitele on toodud siin.

B-kategooria autorongi (kood 96) eksamiks peab endale ise auto ja haagise muretsema. Sul tuleb kaasa võtta ka auto ja haagise registreerimistunnistus, et eksamineerija saaks kindlaks määrata sõidukite täismassid.

Eksamireeglid

B-kategooria (sõiduauto) eksam sooritatakse ühes järgus (ehk ainult sõit liikluses), ülejäänud kategooriate eksamid kahes järgus (platsiharjutused ja sõit liikluses). See tähendab, et B-kategooria eksamil sooritatakse harjutusi avalikel teedel ja teistel kategooriatel selleks kohaldatud platsidel.

Sõidueksami alguses esitab eksamineerija Sulle kaks küsimust sõiduki ohutuse ja käitamise kohta. Mõlemale küsimusele peab vastama õigesti. Nimekirja võimalikest küsimustest leiad altpoolt.

Sõidueksami küsimustele vastamist saad harjutada paketis „Virtuaalsed sõidueksamid“. Iga küsimuse kohta saad lugeda üksikasjalikke selgitusi. Liikluslab valmistas samuti ette kaks õppevideot, mis tutvustavad põhjalikult eksamiautosid ja aitavad eksamineerija küsimustele õigesti vastata. Need leiate e-kursuse peatükist „Auto tehniline seisukord ja käitamine” (kättesaadav „Täispakett Plusis“ ja „E-autokoolis“).

Küsimused sõiduki ohutuse ja käitamise kohta (eksamineerija valib sõidueksami küsimused sõltuvalt sõiduki kategooriast).

  • Palun kirjeldage, kuidas te saate aru, et sõidukil on kõik uksed korralikult suletud?
  • Palun kirjeldage, kuidas te saate aru, et seisupidur on rakendatud?
  • Palun näidake kuidas te kontrollite piduri töökorras olekut (vastavalt kategooriale)?
  • Palun kirjeldage, kuidas te kontrollite rehvide korrasolekut?
  • Palun näidake, kuidas te kasutaksite vajadusel (nt vihmase ilma korral) klaasipühkijaid?
  • Palun näidake, kuidas te kasutaksite vajadusel (nt vihmase ilma korral) tagumisi klaasipühkijaid?
  • Palun näidake, kuidas te saaksite vajadusel klaasi pesta?
  • Palun näidake, kuidas te reguleerite salongi temperatuuri?
  • Palun näidake, kuidas te lülitate sisse ohutuled?
  • Palun näidake, kuidas saab autol vajadusel kaugtulesid lülitada?
  • Palun kirjeldage, kuidas toimite, kui autoaknad on jääs või udused?
  • Palun näidake, kuidas sisse lülitada tagumise akna soojendus?
  • Palun näidake, kuidas sisse lülitada peeglisoojendus?
  • Palun kirjeldage, kui palju on hetkel kütust paagis?
  • Palun kirjeldage, kuidas juht kontrollib kaasreisijate valmisolekut sõidukiga liikumiseks?
  • Palun näidake, kuidas peab reguleerima peatugesid?
  • Palun näidake, kuidas peab turvavöö olema õigesti kasutusel?

Allikas: Transpordiamet

Kui oled vastanud küsimustele sõiduki ohutuse ja käitamise kohta, tutvustab eksamineerija Sulle eksami reegleid; kui sul tekib täiendavaid küsimusi, siis küsi julgelt üle.

Iga sõidukikategooria kohta tuleb sooritada teatud sõidueksami harjutused. Mopeedi ja mootorratta eksami puhul antakse iga harjutuse jaoks kuni kaks katset. Teiste kategooriate puhul antakse harjutuste sooritamiseks kindel ajalimiit. Vali huvi pakkuv kategooria ja loe selle eksamireeglitest täpsemalt.Näiteks B-kategooria sõidueksamireeglid leiad siit.

Eksami teise järgu käigus liikled erineva liiklustihedusega teedel, sh asulavälistel teedel. Eksami teine järk kestab vähemalt 35 minutit (selle aja hulka ei arvestata küsimustele vastamist, eksami sissejuhatust, harjutuste sooritamist ega eksami kokkuvõtet).

Sõidueksami käigus on oluline jääda rahulikuks ning kui Sul tekib küsimusi (nt arusaamatu juhis), siis küsi eksamineerijalt julgelt üle. Lähtu liiklemisel alati põhimõttest „ohutus ennekõike“. Näide: kui Sul ei õnnestunud sooritada teatud manöövrit, siis ei tohi seda iga hinna eest teha. Sõida lubatud suunas ja küsi eksamineerijalt järgmist korraldust. Kui see on üksik juhtum (mitte järjepidev eksamineerija korralduste eiramine), siis seda veaks ei loeta.

Hindamine

Sõidueksami ajal ei arvesta eksamineerija üksikute vigadega, vaid hindab Su oskusi tervikuna – kas tuled toime sõiduki käsitsemisega, kas järgid liiklusreegleid ja kas saad liikluses iseseisvalt hakkama. Ühe või mitme väikese vea tegemine ei tähenda, et nüüd on eksam läbi – kui hilined suunatule sisselülitamisega või korraks ületad kiirust 3 km/h, siis ei tähenda see veel mitte midagi. Keskendu liiklusele ja sõida edasi – kui jääd selle peale pingsalt mõtlema, siis tõenäoliselt hakkab uusi vigu tulema nagu seeni pärast vihma.

Eksami lõpus saad hinde:

  • „arvestatud“;
  • „arvestatud märkustega“;
  • „mittearvestatud“.

Kahel esimesel juhul väljastatakse Sulle juhiluba ja viimasel juhul pead eksami uuesti tegema. Tulemuse „mittearvestatud“ saamiseks pead üldjuhul tegema tõsise vea – näiteks ohustama jalakäijat ülekäigurajal või sõitma ristmikule foori keelava tulega (kollase või punasega).

b-pimedas

Toome näite illustreerimaks, mis vahet on hinnetel „arvestatud märkustega“ ja „mittearvestatud“. Oletame, et ristmiku ees on liiklusmärk „Peatu ja anna teed“. See kohustub Sind ettenähtud kohas seisma jääma, veenduma ohutuses ja andma teed teistele juhtidele (kui neid on). Meie näite puhul oletame aga, et teisi juhte ristmiku läheduses ei ole.

Kui Sa ei jää märgi ees seisma ega veendu ohutuses, on Su eksam läbi – see on ohtlik viga ja saad tulemuse „mittearvestatud“. Kui Sa aga aeglustad väga väikese kiiruseni (nt 2 km/h) ja veendud ohutuses, kuid ei jäta sõidukit täielikult seisma, siis tegemist on samuti veaga, kuid kuna Sa veendusid ohutuses ja kontrollisid olukorda, siis eksami lõpus tehakse Sulle vastav märkus ja hinne tuleb „arvestatud märkustega“.

Sõidueksam sooritatud. Mis järgmisena?

Palju õnne! Su eksami tulemus kantakse liiklusregistrisse hiljemalt eksami sooritamise päeva lõpuks ja sellest hetkest alates võid rooli istuda. Seejuures juhiloa saamist ootama ei pea – vajaduse korral tõendab politsei Su juhtimisõigust liiklusregistri andmete alusel. Muidugi peab arvestama, et välisriikides pole politseil võimalust kasutada Eesti liiklusregistrit, seega kuni juhiloa saamiseni võib sõita ainult kodumaal.

Juhiluba saadetakse Sulle kas postiga koju või tuled sellele järele Transpordiameti büroosse.

NB! Kui oled 17-aastane ja sooritasid sõidueksami kuni kolm kuud enne 18-aastaseks saamist, siis juhtimisõiguse ja esmase juhiloa saad ikkagi täisealiseks saamisel.

NB! Kui Sa ei võta oma esmast juhiluba välja ühe aasta jooksul, tunnistatakse see kehtetuks ja uue esmase juhiloa saamiseks pead uuesti sooritama Transpordiameti teooria- ja sõidueksami.

Kuidas käituda, kui sõidueksam ebaõnnestus?

Siis tuleb teha korduseksam. Korduseksamit saad sooritada mitte varem kui ühe nädala pärast alates eelmise eksami mittesooritamise päevast.

Soovitatav on võtta iga nädal uut sõidueksamit oodates sõidutunde. Ole enesekriitiline ja kirjelda autokooli õpetajale, mis põhjustel sõidueksam ebaõnnestus. Sinu võimalikult täpne informatsioon on õpetajale väga oluline.

Analüüsi oma teadmisi ja oskusi. Väga tüüpiline on, et süüdistatakse eksamineerijat, õpetajat, teisi liiklejaid ja keda iganes veel, kuid mitte iseennast. Loodetakse, et järgmine kord on teine eksamineerija ja pole segavaid faktoreid ning kõik õnnestub, kuid nii see ei tööta. Kui sõidueksam ebaõnnestus, on Sul tegelikult ainult üks variant – pead juurde õppima ja mitte lootma õnnele.

Arvesta, et auto või mootorratta juhtimine ei ole sama mis jalgrattasõit, mille õpid kord ära ja võid siis ka kümne aasta pärast lihtsalt istuda ja sõita. Sõidueksamil pead Sa näitama kindlat sõitu ja see on võimalik ainult siis, kui harjutad pidevalt. Selleks, et hoida oma oskusi heal tasemel, tuleb sõita vähemalt tund aega nädalas. Et midagi juurde õppida, tuleb sõita veel tihedamini. Kui eksam on juba homme ja viimati istusid sõiduki roolis kuu aega tagasi, siis on Su tõenäosus eksam edukalt sooritada väga väike.

Tundmaks end eksamil enesekindlalt, saate sooritada sõidueksamit virtuaalselt.

Eksamitulemuse vaidlustamine

Sõidueksami tulemusega mittenõustumisel võib esitada Transpordiametile vaide 30 päeva jooksul arvates eksamitulemuse teatamisest. Ära esita vaiet negatiivse emotsiooni pealt ning tee enne võimalikku vaidlustamist läbi mõned sammud. Enne eksamitulemuse võimalikku vaidlustamist käitu järgmiselt:

Kui ülaltoodud punktid jätsid endiselt kahtluse, siis soovi korral võid tutvuda oma sõidueksami salvestisega. Selleks esita Transpordiametile digiallkirjastatud pöördumine aadressile info@transpordiamet.ee. Arvesta sellega, et salvestist Sa isiklikuks kasutamiseks ei saa ning salvestisega on võimalik tutvuda üksnes Transpordiameti teenindusbüroodes (Tallinn, Pärnu, Tartu ja Jõhvi). Salvestisele on juurdepääs nii Sinul kui ka Su esindajal (nt kui soovid sellega tutvuda koos autokooli õpetajaga). Oluline on teada, et salvestisega tutvumine ei ole vaidlustamine. Seega võid esitada vaide nii enne kui pärast salvestisega tutvumist.

Tutvusid salvestisega ning raportiga, kuid kahtled endiselt hindamise korrektsuses? Sellisel juhul esita Transpordiametile vaie sõidueksami tulemusega mittenõustumise kohta. Vaide võib esitada autenditult e-teeninduses või endale sobilikus teenindusbüroos. Vaie peab olema kindlasti digiallkirjastatud. Vaide blanketi leiad siit.

Vaidlustamisel on ülioluline tuua selgelt ja arusaadavalt välja, kuidas ja millises sõidueksami osas Sinu arvates Su õigusi rikuti. Too välja liiklusolukord (või liiklusolukorrad), kus Sinu tegevust hinnati valesti või muu oluline, mille vastu eksamineerija Sinu arvates eksis (nt liiklusnõuetele mittevastav korraldus). Samuti kirjelda vaidlustatavate liiklusolukordade puhul asjaolusid, mis kinnitavad Sinu liikluskäitumise õiguspärasust.

Vaideotsus koostatakse üldjuhul 10 päeva jooksul, kuid arvesta sellega, et mõnel juhul pikendatakse vaide läbivaatamise tähtaega kuni 30 päeva. Sõidueksami tulemuse vaidlustamine ei takista uuele sõidueksamile registreerumist.

Positiivse vaideotsuse korral antakse Sulle võimalus sooritada järgmine sõidueksam riigilõivuvabalt või antakse juhtimisõigus. Sellised otsused on aga pigem erand kui reegel. Kõik me oleme inimesed ja võime eksida, kuid eksamineerijad eksivad tegelikult harva.

Kui oled uuele sõidueksamile aja juba broneerinud ning Sulle võimaldatakse vaideotsusega uue sõidueksami sooritamine riigilõivuvabalt või antakse juhtimisõigus, siis on võimalik enammakstud riigilõivu tagasi küsida. Selleks esita Transpordiametile riigilõivu tagastamise avaldus. Kui oled vahepeal sõidueksami sooritanud ning vaie rahuldatakse, siis saad samuti esitada avalduse riigilõivu tagastamiseks.